Hoofdstuk 9: 2-10 t/m 9-10

10 oktober 2022 - Sogndal, Noorwegen

Hallo allemaal! Deze blog schrijf ik een beetje later dan verwacht. Dit komt, doordat ik zaterdag en zondag met twee klasgenootjes een uitstapje heb gemaakt en dat wilde ik graag nog in deze blog betrekken. Bovendien vertrokken we zaterdagochtend al en ik had tijdens het tripje natuurlijk geen tijd om ook nog een blog te schrijven. Vandaag ben ik precies twee maanden in Noorwegen. Het voelt heel anders dan toen ik hier één maand was. Ik heb het gevoel dat deze tweede maand drie keer sneller is gegaan dan de eerste maand. Ik kan niet geloven dat ik al zo ongeveer op de helft van dit avontuur ben! Nu goed, laten we van start gaan!

Vorige week zondag (2 oktober dus) ben ik met een groep meiden uit de klas naar een appelboomgaard gegaan. De boer daar is familie van één van onze docenten en hij had ons uitgenodigd voor een rondleiding over de boomgaard en om te helpen bij het plukken van de appels. Het was een hele leuke en interessante ervaring. De boomgaard lag direct aan de fjord en het uitzicht was fenomenaal. De boer was een hele fijne en aardige man. Hij heeft naast deze boomgaard nog een andere baan en zijn idee achter de boomgaard is dat het ook een plek is voor de omgeving om samen te komen en sociale banden op te bouwen. Hij wil een veilige en fijne plek creëren voor mensen die dat nodig hebben. Dat vond ik echt een heel mooi idee, bovendien voelde ik het ook om mij heen. De sfeer daar was zo ontzettend fijn. Ik voelde mij er echt thuis. We hebben de boer ruim 2 uur geholpen met het plukken van appels. Dat was best lastig, want de appels mochten niet kleiner zijn dan een bepaalde grootte, ze mochten niet gebutst raken als je ze in de mand legde en ze moesten van onderaan de boom naar bovenaan de boom geplukt worden. Het was wel heel gezellig met zijn allen en tussendoor was er verse appelsap en koekjes. Aan het einde van de dag mochten we nog appels plukken voor onszelf. Nu heb ik dus een hele tas vol appels thuis staan!

Maandag was het weer een schooldag en had ik lessen op het programma staan. 'S avonds had ik van 17 uur tot 22 uur een cursus klimmen. In deze cursus leerden wij de basistechnieken voor het klimmen op een klimmuur. Nog belangrijker: we leerden hoe we belayen werkt. Dat is het beveiligen van een andere klimmer. Het was een spannende cursus, maar wel heel leerzaam. Daarom had ik mij er ook voor opgegeven. De maandagavond stond in het teken van top-rope klimmen en het beveiligen daarvan.

Dinsdag had ik alleen een gesprek bij de counselor van de campus hier. Verder had ik de dag lekker vrij. De klimcursus had echter een vervolg van 17 uur tot 22 uur, ook deze avond. Dus opnieuw in de sportkleding naar de klimhal. Deze avond leerden we lead klimmen (dit in als je het touw tijdens het klimmen steeds in nieuwe haken vastklikt) en het beveiligen daarvan. Bovendien leerden we hoe te vallen tijdens het klimmen én het beveiligen van een val. Ik vond het lead klimmen een stuk enger, omdat je minder het gevoel hebt dat je vastzit. Toch was ik heel trots dat ik het wel maar gewoon weer deed. Aan het einde van de avond hadden we een examen. In dit examen moesten we laten zien dat we de basis klimtechnieken en de belay-technieken onder de knie hadden. Ik was met mijn partner als laatste aan de beurt en iedereen kwam terug met het certificaat (dit certificaat maakt dat je zonder begeleider mag klimmen en beveiligen, waar ook ter wereld). Helaas maakte ik één foutje tijdens de toets en kreeg ik te horen dat ik gezakt was. Dat was wel even flink balen. Vooral omdat ik de enige van de klas was. Gelukkig mocht ik van de docent het donderdag nog een keer proberen.

Woensdag had ik weer les op school. Dit keer over de psychologie achter het Friluftsliv idee en het outdoor lesgeven. Dit vind ik uitermate interessant, dus ik had het erg naar mijn zin tijdens die les. Na school heb ik mij verder ingelezen over dit onderwerp. Aan het eind van de middag heb ik met de mensen waarmee ik ook appels was wezen plukken appelflappen gebakken. Dat was erg gezellig én lekker.

Donderdag had ik een vervolgcollege over de psychologie achter het Friluftsliv idee en het outdoor lesgeven. Dat was weer heel interessant. Helaas werd de dag daarna een beetje minder leuk: de tweede les van de dag bevatte het voorbereiden op een nieuwe excursie voor de week daarop. Deze excursie wordt georganiseerd en begeleid door Noorse studenten. Ons was eerder al gevraagd wat wij graag zouden willen doen tijdens deze excursie. Verder was ons verteld dat we uiteindelijk zouden kunnen kiezen uit drie verschillende excursies. Dit alles viel nogal tegen: er waren maar twee keuzes en er was niet echt geluisterd naar onze doorgegeven wensen. Bovendien bevatte één keuze klimmen, dus wilde (op twee mensen, waaronder ik, na) iedereen mee op die excursie. Helaas kon dat niet en dus werden er een hoop mensen teleurgesteld. Dit maakte de sfeer in de groep er niet beter op. Ik zat wel in de excursie waar ik voor gekozen had: verschillende korte wandelingen maken en meer leren over de Noorse vakantiehuisjes cultuur. Maar ja, omdat verder bijna iedereen alleen maar boos en teleurgesteld was over de excursie, werd ik ook niet echt heel blij meer van het vooruitzicht. Na school was ik dan ook een beetje chagrijnig, maar ik had wel de herkansing van de klimtoets. Gelukkig haalde ik die nu wél in een keer en dus werd mijn mood weer wat beter: ik heb het certificaat binnen! s' Avonds was het partytime: ik ben naar de wekelijkse quiz gegaan en daarna was er live muziek. Dat was erg gezellig!

Vrijdag was een vrije dag. Ik had met Christina, Fu Yi en Emma afgesproken om te ontbijten bij de bakkerij. Tijdens het ontbijt hebben we concrete plannen gemaakt om zaterdag en zondag even weg te gaan. Dit plan hadden Christina en ik al meerdere weken, maar nu wij de weersvoorspelling wisten konden we alles gaan boeken. Later die dag liet Emma helaas weten toch niet mee te gaan, dus zou het tripje doorgaan met drie mensen. Verder heb ik die dag meer literatuur gelezen voor school. s' Avonds ben ik naar een training boogschieten gegaan. Dat was heel leuk, het stelde niet veel voor, maar het zag er wel heel stoer uit, haha.

Zaterdag was het dan zover: we gingen eropuit! We zijn met de bus 2,5 uur van Sogndal weggereden. Daar ligt het dorpje Flam. Dit is een heel schattig dorpje dat echt prachtig in een vallei ligt. Er gaat vanuit Flam een ouderwetse trein de berg op. Dat is dan ook het eerste wat we deden toen wij aankwamen in Flam: de trein naar boven nemen. Het was een prachtige route van een uur met ondertussen een man die ons vertelde waar interessante dingen te zien waren. Bovenop de berg zijn we uit de trein gestapt en hebben we een korte wandeling gemaakt van ongeveer 1,5 uur. In het begin sneeuwde het! Zo hoog zaten we! De uitzichten waren prachtig daarboven en de wandeling was heel fijn. De foto's spreken voor zichzelf. Na 2 uur kwam de eerstvolgende trein terug naar beneden en daar zijn we weer ingestapt. In Flam hebben we boodschappen gedaan en zijn we naar het hostel gewandeld dat we hadden geboekt. Daar hebben we eten gekookt en de twee delen van Pocahontas (de tekenfilmversie) gekeken. Dat was heel relaxed en gezellig.

Zondagochtend zijn we naar het museum in Flam gegaan. Dit museum ging over de bouw van de spoorlijn en de geschiedenis van het dorpje Flam. Het was interessant, maar wel maar een klein museum dus na een poosje hadden we het daar wel gezien. Toen hebben we nog even wat geshopt in alle winkeltjes. Om half 12 namen we de bus naar een ander dorpje in de buurt: Gudvangen. Dit is een oud Vikingdorpje, dat nu een soort openluchtmuseum is. Er zijn oude Vikingwoningen nagebouwd en er liepen allemaal mensen in traditionele Vikingkleding rond. In het dorpje hebben we een rondleiding gehad. De gids vertelde ons veel over de leefwijze en bestuur wijze van de Vikingen. Dat was heel interessant en cool. Het waren allemaal hele simpele dingen die we leerden over een oude cultuur. Daar houd ik heel erg van, dus ik was in mijn nopjes. Na de rondleiding hebben we zelf nog door het dorpje gelopen. Er waren marktkraampjes en we konden er boogschieten. Ook heb ik er met verschillende mensen gepraat over het aantrekkelijke van het nadoen van oude culturen. Na het Vikingdorpje helemaal te hebben gezien, hebben we uitgebreid geluncht en even gerelaxt. Na de lunch is Fu Yi teruggegaan naar het Vikingdorp en zijn Christina en ik langs de fjord gaan wandelen. We hebben gewoon een uur de ene kant op gelopen en zijn daarna omgedraaid en een uur terug gewandeld. Het was heel gezellig en fijn om even in beweging te zijn. Eenmaal weer terug bij het Vikingdorp hebben we daar in het café avond gegeten. Na het avondeten zijn we op de bus terug gestapt. Om 21 uur waren we weer terug in Sogndal. Ik heb enorm genoten van het verkennen van een nieuwe plek hier in Noorwegen en het maken van eigen plannen, op onze eigen voorwaarden. Het is zeker voor herhaling vatbaar! Wie weet gebeurd dat ook wel, al ga ik dan nog liever alleen met Christina of helemaal alleen. Als je in een groep gaat heb je toch altijd spanningen en complicaties die ik niet zo waardeer. Maar ach, niemand of niks kon mijn dagen verpesten!

Zo, nu zijn jullie weer helemaal op de hoogte, tot zaterdag weer!

Foto's:

20221007_165643

8-10:

IMG-20221008-WA0002IMG-20221008-WA0014

IMG-20221008-WA0015

IMG-20221008-WA0050IMG-20221008-WA0041IMG-20221008-WA006020221008_13190720221008_13101420221008_141928

20221008_145019

9-10: