Hoofdstuk 17: 27-11 t/m 3-12

3 december 2022 - Sogndal, Noorwegen

Hallo allemaal! Er is alweer een week voorbij. Een speciale week wel. Een drukke week ook. Het was de laatste schoolweek van het semester én er stond nog een laatste excursie op de planning. Dus laten we maar gauw beginnen aan het overzicht.

Zondag was een rustig dagje. Ik had de gewone huishoudelijke dingen op de planning staan: wassen, opruimen, etc. Ook moest ik voor een laatste keer mijn backpack inpakken voor een excursie. Dat was dit keer niet zo heel lastig, want we gingen naar een huisje waar alles aanwezig was. Dus alleen persoonlijke spullen en kleding moest mee. s' Avonds had ik afgesproken met Sabine en Isolde, de meisjes van mijn opleiding in Nederland die dit programma ook volgen. We zijn samen uit eten gegaan. Dat was erg gezellig. En lekker natuurlijk!

Maandag moest ik weer vroeg opstaan, want we vertrokken voor de laatste keer op excursie! Nadat we alle benodigde equipment bij elkaar hadden verzameld zijn we op de bus gestapt naar Tyinkrysset. Dat was ruim twee uur rijden landinwaarts. Maar: het was de moeite waard! Er lag echt behoorlijk wat sneeuw! Ik heb zelf als Nederlandse jongedame nog nooit zoveel sneeuw (niet gespoten, maar echt gevallen) bij elkaar gezien. Nadat we ons hadden geïnstalleerd in de huisjes, die trouwens echt een enorme All you need is love kerstspecial factor hadden, zijn we meteen met het programma begonnen. Dat programma bestond uit: fjellskiën, drie dagen lang. Fjellskiën is een beetje hetzelfde als cross country skiën, maar dan in erg bergachtig gebied. Ik had überhaupt nog nooit op ski's gestaan, dus ik vond het allemaal behoorlijk spannend. Het ging gelukkig best goed, we gingen deze dag voor ongeveer een uurtje de omgeving verkennen. Niets als te ingewikkelds. Ik vond het best leuk op die manier. En het was ook veel lachen, want om de zoveel meter viel er wel weer iemand om. Na een uur moesten we echt weer terug naar de huisjes, want het begon al donker te worden. In de huisjes hadden we een heel gezellige avond. Eerst werd er met een grote groep (14 man) uitgebreid gekookt en gegeten. Daarna werden er spelletjes gespeeld. Ik genoot daar echt heel erg van, zo in een cosy huisje met leuke mensen, lekker eten en spelletjes.

Dinsdag hadden we de hele dag en dus vertrokken we zodra het licht was (dus rond een uur of half tien) op de ski's in kleinere groepjes. Mijn groepje bestond uit drie meisjes en onze docent. Wij hebben een kleine twintig minuten gelopen/geskied. Daarna kwamen we bij een schattige afdaling waar we een ruim twee uur geoefend hebben met techniek en eigenlijk een beetje het alpine skiën (normale skiën) hebben uitgeprobeerd. Alleen dan zonder lift, dus moesten we steeds weer naar boven lopen. Ik was behoorlijk aan het klungelen, want ik heb dus echt geen talent voor wintersporten. Maar het was gezellig en we waren bezig dus ik had het wel naar mijn zin. Toen we een beetje klaar waren met telkens de heuvel op en af gaan zijn we even gaan zitten voor de lunch. Niet lang natuurlijk, want het was ijskoud en dus wilden we niet te lang stilzitten. Na de lunch zijn we een ronde gaan skiën: helemaal een berg op en daarna weer helemaal de berg af. Spoiler: ik vond het vreselijk. De berg op vond ik nog wel leuk. Het skiën was dan misschien niet echt mijn ding, maar het ging goed en het uitzicht was mooi. Toen we eenmaal naar beneden moesten vond ik het echter echt niet leuk meer. De piste die we af moesten was mij veel te stijl, ik viel om de vijf meter zo ongeveer, ik was moe, ik was doodsbang. Kortom: het was niet leuk meer. Maar goed: niets aan te doen. Ik moest toch beneden zien te komen. Dus heel langzaam en met vallen en opstaan heb ik het wel gedaan. Ik was erg trots op mezelf toen we eenmaal weer beneden waren. En mijn klasgenootjes en docent waren dat ook. Ze hebben mij erg vaak verteld dat zij het zo knap vonden dat ik het toch maar had gedaan en positief was gebleven, ondanks mijn angst. Toen we beneden waren zijn we linea recta naar de huisjes terug geskied. Daar heb ik lekker gedoucht en ben ik weer warm geworden. Die avond hadden we weer een knusse avond met eten en spelletjes. Daar kon ik dan ook weer echt van genieten. s' Nachts deed zich echter een voor mij bekend probleem voor: ik kon niet slapen. Ik werd om kwart voor twee wakker en heb daarna wakker gelegen tot na vijf uur in de ochtend. De hele tijd piekerde ik over het feit dat we de volgende dag weer de hele dag zouden gaan skiën.

Toen de wekker op woensdag om zeven uur ging was ik bekaf. Gecombineerd met het feit dat ik skiën al niet leuk en erg spannend vond, besloot ik daarom om die dag niet meer mee te gaan skiën. Ik ben lekker in het huisje gebleven. Daar heb ik alles vast opgeruimd en schoongemaakt. Daarna ben ik lekker even alleen en zonder ski's een rondje gaan lopen. Daar heb ik prachtige foto's kunnen maken en op mijn eigen manier wel van de sneeuw kunnen genieten. Na het rondje heb ik thee gezet en lekker met een boek op de bank gehangen totdat iedereen terugkwam. Daarop hebben we met zijn allen alles ingepakt en opgeruimd. Om drie uur vertrok de bus terug naar Sogndal. Het was een leuke terugreis met meezingers op de radio. Met het vallen van de avond waren we terug in Sogndal. Daar moesten alle ski's en skischoenen nog weer terug worden gebracht naar de opslag en hebben we de excursie afgesloten. De rest van de avond heb ik lekker niks meer gedaan. Ik was ook hartstikke moe.

Donderdagochtend stond er nog één laatste les op school op het programma. Het was niet echt een les, meer een reflectie op de excursie en het hele afgelopen semester. Niets bijzonders qua inhoud, maar het was wel gek dat het de laatste keer school was natuurlijk. Na school had ik niet veel tijd om te relaxen. Ik moest lunchen en mij mooi aankleden en opmaken voor het klassenfeestje van die avond. Ik zat in de organisatie en dus was ik ruim voor het echt begon aanwezig. We hadden eerst een diner op school. Het menu bestond uit typische Noorse kerstdiner dingen, zoals lamsvlees, worst en rijstpudding met aardbeiensaus als toetje. Het diner was in de kantine, maar de tafels waren heel mooi aangekleed en het zag er echt kerstig uit. Na dit gezellig diner hadden we een klein programma ingebouwd: eerst gaf een klasgenoot van ons namens de hele klas een herinneringenkistje cadeau aan de docenten. Daarna hadden de docenten ook voor ons een speech voorbereid, dat hoort er natuurlijk bij als je iets afsluit. Na deze speech verplaatsten wij ons naar het digibord. Daar hadden we eerst een korte film om te kijken, gemaakt door één van mijn klasgenoten over onze avonturen hier in Noorwegen. En toen was het tijd voor het klapstuk van de avond: de awardshow! In het geheim hadden wij als feestcommissie voor iedereen een persoonlijk diploma gemaakt. Iedereen kreeg een certificaat voor iets specifieks. Dit kon grappig of gewoon lief zijn. Als leden van de commissie kregen wij ook een award, maar we wisten niet wat er op dat award zou staan. Ik moest wel even slikken toen ik mijn eigen certificaat kreeg aangereikt. Er stond namelijk op dat ik het certificaat kreeg voor de grootste persoonlijke groei. Zo lief vond ik dat! Na de awardshow en de broodnodige, maar prachtige groepsfoto vertrokken we als klas naar een hut dichtbij de rivier. Die hadden we gehuurd als feestplek. Daar gingen we helemaal los: muziek, bierpong, drank. Je kent het wel. Tot diep in de nacht hebben we toen gefeest. Een fantastische afsluiter van het semester!

Vanzelfsprekend stond er vrijdag niet veel meer op het programma dan uitslapen en luieren. Al heb ik ook nog een was gedraaid en moest er schoongemaakt worden in huis. Maar ja, daar ga ik niet al te veel over uitweiden. Niet erg interessant natuurlijk, haha!

Vandaag heb ik opnieuw lekker uitgeslapen. Daarna ben ik uitgebreid gaan ontbijten en heb ik deze blog geschreven. Nu sta ik op het punt om te vertrekken naar een kerstmarkt hier in Sogndal. Ik ben benieuwd. Ik houd echt van kerst, dus hopelijk kom ik helemaal in de stemming vandaag.

Nou, jullie zijn weer op de hoogte van deze bijzonder geslaagde week! Tot de volgende!

Foto's:

3 december 2022
    Lekker veel sneeuw . Mooie afsluiting👍
  2. Fokke:
    3 december 2022
    Winter wonderland! Goed je grens aangegeven. Die Award zegt alles.