Hoofdstuk 14: 6-11 t/m 12-11

12 november 2022 - Sogndal, Noorwegen

Hallo allemaal! Vandaag weer gewoon een blog vanuit Sogndal. Ik ben inmiddels weer terug van de heerlijke vakantie in Bergen. Maandag begint school weer. De laatste schoolweken breken aan. Gek, ik ben er inmiddels drie maanden, maar zo voelt dat eigenlijk nog helemaal niet.

Zaterdag 5 november (nadat ik de vorige blog geschreven had) ben ik naar het hotel gelopen, onderweg Bergen een beetje bekijkend. In het hotel had ik even de tijd om mij daar te settelen en daarna heb ik mijn beste vriendin Noa van het vliegveld opgehaald. Dat was nog ruim drie kwartier met de tram, dus toen ik eenmaal met Noa terug was bij het hotel was het alweer etenstijd. We hebben lekker gegeten bij het restaurant bij het hotel. Het was fijn om Noa weer te zien en lekker bij te kletsen. In het echt dan, we bellen iedere week dus het we waren nog best op de hoogte van elkaars leven.

Zondagochtend, na een rustig ontbijt (dat had ik de vorige dag al gekocht) zijn Noa en ik naar het centrum van Bergen gelopen. Dat was ongeveer een half uurtje lopen, maar het was droog en niet te koud dus het was een lekkere wandeling. In het centrum zijn we eerst naar een museum geweest. Dit was een museum dat bestond uit verschillende gebouwen met heel verschillende kunstexposities. We begonnen bij het eerste gebouw volgens de website, maar gek genoeg stelde dat echt helemaal niets voor. Het was maar een ruimte met een witte muur met gekleurde strepen erop. Wel mooi hoor, maar daar waren we binnen tien minuten weer klaar. Dus zijn we ook naar de tweede expositie gegaan. Dat was wel gaaf. Het was een expositie van kunstwerken, gemaakt door twee Noorse zussen door middel van houtsneden en linosneden. Ik vond die kunstwerken echt mooi! Toen we deze expositie bekeken hadden, kregen we honger en zijn we wat gaan lunchen bij een leuk restaurantje. Na de lunch hebben we door Bergen gewandeld en de stad verkent. Het is een mooie stad, met ook echt een fijne sfeer. Ik voelde mij er vrij snel thuis, iets wat ik in grote steden maar zelden ervaar. Tegen het einde van de middag zijn we even teruggelopen naar het hotel voor de nodige rust. 's Avonds hebben we weer heerlijk gegeten bij een restaurantje en hebben we daarna nog een cocktail gedronken bij een cafeetje.

Maandag was het erg mooi weer en dus liepen Noa en ik opnieuw naar het centrum van Bergen. Daar namen we een kabeltreintje de berg Fløyen op. De bergen rond Bergen (haha dat klinkt grappig) zijn niet zo hoog als in de omgeving van Sogndal, maar daardoor kwamen we bijna helemaal op de top met het kabeltreintje. Na even genoten te hebben van het uitzicht over Bergen vanaf het uitzichtpunt, hebben Noa en ik een wandeling daar uitgekozen. Het was heel bijzonder: het was daar, zo vlak bij de stad gewoon mogelijk om door de natuur te wandelen! Er waren wel veel meer aangelegde paden en dergelijken dan in Sogndal, maar je was toch echt wel in de natuur. Wij zijn nog verder omhoog naar de absolute top van de berg gelopen en daarna weer terug naar beneden. Een mooie wandeling van ongeveer 6,5e kilometer. Noa houdt net als ik ook erg veel van wandelen, dus het was fijn om ook dat even te kunnen doen samen tijdens deze vakantie. Na deze wandeling en met het treintje terug naar beneden waren we best moe en zijn we met de tram terug naar het hotel gegaan voor wat rust. s' Avonds zijn we weer lekker uit eten geweest en hebben we een film gekeken.

Dinsdag ging Noa weer naar huis. Maar pas tegen de avond, dus zijn we op tijd opgestaan en nog een laatste keer samen naar het centrum gelopen. Het was echter erg slecht, regenachtig weer deze dag dus besloten we opnieuw naar een museum te gaan. Dit keer een museum over Bergen in de Middeleeuwen. Erg interessant. Ik vond het vooral interessant om de informatie uit het museum te vergelijken met Nederland in de Middeleeuwen. In principe zijn er niet veel verschillen, al krijg ik de indruk dat het in Noorwegen wat moeilijker ging voor overheersers om andere culturen op te dringen aan de Noorse natives. Na het museum zijn we nog een keer gaan lunchen (bij hetzelfde tentje als zondag). Daarna moesten we terug naar het hotel om Noa's spullen op te halen en daarna de tram te nemen naar het vliegveld. Uiteraard heb ik Noa weer naar het vliegveld gebracht en heb ik daar gewacht totdat zij mij appte dat ze door alle beveiliging heen was. Ik vond het wel heel jammer dat ze weer wegging natuurlijk, we hadden een paar heerlijke dagen gehad samen en net als alle anderen uit Nederland mis ik ook haar regelmatig. Het was dan ook raar om weer alleen in de tram terug naar het hotel te zitten. Maar goed, ik wist dat van tevoren en ik had zelf nog twee dagen voor de boeg in Bergen en daar wilde ik vooral van genieten. Eenmaal terug bij het hotel heb ik eerst even boodschappen gedaan en pizza gegeten bij een pizzeria in de buurt. Daarna ben ik lekker op tijd naar bed gegaan.

Woensdag ben ik naar het huis van componist Edvard Grieg gegaan. Het was eerst een kwartier met de tram en daarna nog een kwartier lopen, maar het was een mooie wandeling en het regende ook niet te erg. Bij het huis werden rondleidingen gegeven en er was ook een museum over Grieg. Ik vond het echt heel gaaf om daar te zijn en meer over zijn leven te leren. Om te zien waar hij gewoond heeft en waar hij muziek heeft gecomponeerd. Ik vind zijn muziekstukken heel erg mooi en ik heb al meer over zijn leven gelezen, ook voor ik naar het museum ging. Ik wilde dat echt al heel lang graag zien. Dus ik ben blij dat dat gelukt is! Ik heb daar dan ook een paar souvenirtjes voor mezelf gekocht. Toen ik klaar was bij het museum ben ik eerst met de tram terug gegaan naar het hotel. Daar heb ik bij een bakkertje geluncht. Na de lunch heb ik rust genomen in het hotel. s' Avonds heb ik weer bij het restaurant bij het hotel gegeten. Dat was heel lekker en ik had mijn boek meegenomen en heb daar de hele avond gezeten.

Donderdag was het ook mijn laatste dag in Bergen. Dat vond ik wel jammer, ik had nogal last van "laatste vakantiedag chagrijnigheid". Maar goed, er was niets aan te doen en ik moest om 12 uur uit het hotel zijn. Ik ben tot tien voor twaalf in het hotel gebleven, want het was donderdag echt extreem slecht weer: heel veel harde regen en harde wind. Toen ik eenmaal vertrokken was moest ik mij nog tot 16 uur vermaken, want dan vertrok de boot terug naar Sogndal. Ik was eigenlijk van plan geweest om nog een wandeling door Bergen te maken en de mooie plekken daar nog een laatste keer te bezoeken. Vanwege het slechte weer besloot ik echter om toch nog maar weer een museum te bezoeken. Dat was tenminste droog. Het museum ging over de vesting/het paleis dat bij de haven van Bergen staat. Het beschreef alles wat er daar gebeurde door de geschiedenis heen. Het was op zich wel interessant en leuk, maar er was heel veel tekst en dat was in het Noors. Er waren wel boekjes die je kon pakken met de Engelse vertaling, maar het was nogal zoeken welke tekst dan waarbij hoorde. Bovendien had ik al drie musea bezocht de afgelopen dagen en was ik er wel weer even klaar mee. Dus na een uur of twee vertrok ik daar maar weer, opnieuw de stromende regen in. Ik heb toen eerst nog wat winkeltjes bezocht en daarna ben ik bij een bakkertje gaan lunchen. Daar heb ik ook gewacht tot de boot bijna vertrok. Van de bakker naar de boot was nog geen tien minuten lopen, maar ik was toch weer zeiknat toen ik aan boord van de boot ging. Ik was blij om aan boord te gaan en lekker vijf uur onderweg te zijn. Deze tevredenheid duur niet lang: door de harde wind en regen waren de golven op zee en aan het begin van de fjord erg hoog en ik werd nogal zeeziek. De reis was dus niet zo comfortabel als verwacht. Gelukkig namen de golven af in de laatste twee uur. Ik was uiteindelijk pas tegen een uur of tien s' avonds thuis dus ben ik vrij snel naar bed gegaan.

Gisteren (vrijdag dus) was het nog steeds heel slecht weer. In Sogndal was dat al ongeveer drie dagen aan de gang. Er viel iedere dag meer dan 100 millimeter regen! Dit zorgde ervoor dat de rivier hier buiten zijn oevers trad. Dat ziet er wel een beetje anders uit dan in Nederland, want de stroming is hier veel sterker in de rivier. Het was echt heel indrukwekkend om te zien! Ik was er even heen gelopen om het te zien en foto's te maken. Wat een geweld was dat zeg! Ik kan moeilijk beschrijven hoe het eruit zag en zelfs de foto's doen het niet echt eer aan. Het was in ieder geval indrukwekkend en angstaanjagend! De rest van de dag kon ik niet veel doen, want vanwege het slechte weer was ik aan huis gekluisterd. Ik heb die avond dan ook maar pannenkoeken gebakken. Voornamelijk uit verveling en ik ben op tijd naar bed gegaan.

Vandaag is het gelukkig weer droger. Daar ben ik blij mee, want ik wordt altijd zo somber van hele dagen regen. Ik ben vanochtend dan ook meteen mijn wandeling langs de fjord gaan maken. Daarna heb ik ontbeten. En nu schrijf ik deze blog. Ik heb niet zo heel veel plannen vandaag en morgen. Gewoon het huishouden doen, boodschappen halen, chillen en het Sinterklaasjournaal terugkijken. Want ja, ik kan dan wel in het buitenland wonen momenteel, ik ben en blijf een Nederlander (en juf in wording) dus ik blijf nieuwsgierig naar wat er daar gaande is.

Nou jullie zijn weer op de hoogte! Ik kijk terug op een heerlijke vakantieweek en ik ga nog even genieten van de laatste vakantiedagen hier. Tot volgende week!

P.S.: Betrouwbare bronnen hebben mij laten weten dat "korte blogs" niet voor mij zijn weggelegd, omdat ik altijd uitgebreid vertel. Ik zal dan ook niet meer zeggen dat ik een kortere blog ga schrijven. Dat is denk ik haalbaarder dan proberen de blogs daadwerkelijk in te korten ;p. Ik vind het gewoon te leuk om alles zo uitgebreid op te schrijven. Om het met jullie te delen, maar ook voor mezelf. Als herinnering voor later.

Foto's:

5-11:

20221105_14272020221105_14273120221105_172229

20221105_185346

6-11:

20221106_120653IMG-20221106-WA001120221106_12382420221106_12565620221106_13581320221106_14010320221106_142715IMG-20221106-WA0022

20221106_133447

7-11:

20221107_12080220221107_12201720221107_12244220221107_132539IMG-20221107-WA0033

IMG-20221107-WA0031

8-11:

20221108_11292820221108_11322920221108_154739

20221108_154733

9-11:

20221109_12023720221109_12090520221109_12150520221109_12371420221109_12454620221109_124903