Hoofdstuk 7: 18-9 t/m 24-9

24 september 2022 - Sogndalsfjøra, Noorwegen

Hoi allemaal weer! Deze week geen excursies, dus ook geen lang verhaal. Maar volgens mij zijn deze weken voor veel mensen ook drukke weken die voorbij vliegen, dus ik denk dat het fijn is als het lezen van dit hoofdstuk niet al te veel tijd in beslag neemt.

Vorige week zaterdag heb ik inderdaad nog even geshopt met mijn Noorse huisgenootje, dat was heel gezellig. Die avond kreeg ik een "kookaanval". Ik had ineens heel veel zin om uitgebreid te koken. Het was al half 6 en echt boodschappen doen zag ik niet zitten. Ik had echter nog alle ingrediënten in de vriezer voor een flinke hoeveelheid hutspot. Daarom heb ik die avond de hele avond besteedt aan het maken van hutspot. Uiteindelijk had ik twee hele pannen vol! Ik heb de helft in een bakje gedaan en gedurende afgelopen week opgegeten, de andere helft heb ik in een bakje in de vriezer gezet. Voor een later moment.

Zondag heb ik aan mijn huiswerkopdracht voor school gewerkt en ben ik creatief geweest: ik heb een aftelkalender gemaakt voor tot en met de 23e oktober. Dan komen mama en Bennie mij hier namelijk opzoeken. Bij iedere dag heb ik een tekeningetje gemaakt die past bij die dag. Ik was er de hele dag door druk mee en ik ben erg trots op het resultaat! Het was ook heel fijn om weer eens iets creatiefs te doen. Alles draait hier immers voornamelijk om sporten en buiten zijn. Dat vind ik ook heel leuk, maar ik vind creatief bezig zijn ook wel heel prettig.

Maandag zou er weer les zijn op school, maar door een fout in het rooster werd dit verplaatst naar dinsdag. Ik had dus ineens de dag vrij. Ik heb die dag voornamelijk gebruikt om verder te werken aan mijn huiswerkopdracht. Die moest immers woensdag wel echt af zijn. Na die maandag was ik bijna klaar, alleen nog de laatste details moesten worden toegevoegd. s' Avonds ben ik naar de turntraining geweest. Ik heb toen ik klein was wel geturnd, maar dat is echt al heel lang geleden. Dat maakt hier echter niet uit hoor, want het is een soort studentensportvereniging. Het niveau wordt dan ook aangepast aan de groep. Er waren maar drie mensen die avond, maar het was wel heel gezellig.

Dinsdag was er dan wel daadwerkelijk les. En ook voor het eerst vroeg op de dag. We moesten om 8.15 uur op school zijn, normaal is de vroegste tijd altijd 10 uur. Die dag zijn we begonnen met het plannen van de excursie van aankomende week: de bos-excursie. We hebben hiervoor groepen gemaakt waarmee we de excursie samen gaan doen. Alle excursies worden we in groepen van 3 tot 5 mensen ingedeeld. Met deze mensen deel je spullen en met deze mensen kook je en eet je samen. Na het maken van deze groepen hebben we in deze groepen gebrainstormd tot de volgende les om 12 uur begon. Die les ging over 'Experiental Learning' en was als aankomende leerkracht erg interessant. Na school heb ik eerst snel mijn huiswerkopdracht afgemaakt en ingeleverd (eindelijk!). Daarna ben ik nog een wandeling gaan maken met twee meiden uit de klas. We hebben toch nog ruim 2,5 uur gewandeld en erg mooie uitzichten gezien weer. En het was natuurlijk ook weer erg gezellig. s' Avonds heb ik met Noa (mijn beste vriendin in Nederland) gebeld en hebben wij een vakantie gepland in week 45 (dan ben ik een week vrij). We gaan naar Bergen die week. Ik heb er nu al heel veel zin in!

Woensdag had ik 's ochtends eerst een individueel gesprek met een counselor van de campus hier. Dat was een fijn en nuttig gesprek. Daarna had ik nog twee uur voordat de les van die dag begon. Ik was echter echt nog heel moe, dus ben ik naar huis gegaan en nog even lekker gaan slapen. De les die dag was met een nieuwe docent: Maia Zimmerman. Een Canadese vrouw die in Noorwegen is gebleven na een studie Friluftsliv hier. De les ging over het aantrekkelijk aanbieden van informatie. Interessant, maar ze vertelde het wel een beetje saai vond ik zelf. Na school was er nog een bijeenkomst waarin de twee klasgenoten uit Baskenland een presentatie gaven over de geschiedenis en politieke situatie in hun thuisland. s' Avonds ben ik nog met een vrij grote groep klasgenoten gaan kijken naar de volleybalwedstrijd tussen het vrouwenteam van onze school tegen die van een andere school. Eén van onze klasgenoten (Lotti) speelt namelijk in dit team. Het was heel gezellig en leuk om te zien. Uiteraard won ons team, dus dat was ook fijn.

Donderdag was er een hele dag ingeroosterd om ons verder voor te bereiden op de excursie van aankomende week. We moeten voor deze excursie immers een heel plan maken en een heleboel skills leren die we nog niet eerder hebben toegepast. We hadden met mijn groep dan ook echt wel een lange poos (10.15 uur tot 14.30 uur) nodig om alles te plannen, taken te verdelen en te doen wat er dan nog nodig was. Bovendien was donderdag de dag waarin alle equipment die van school geleend moet worden verdeeld en opgehaald moest worden. Dat is altijd ook wel een chaotische gebeurtenis die vrij veel tijd in beslag neemt. Maar uiteindelijk zijn we overal weer uitgekomen en waren we klaar voor die dag. Ik heb daarna thuis even uitgerust en daarna ben ik nog met Christina gaan shoppen. Ik heb weer dingen gekocht die ik nodig heb voor de excursies én ik heb een winterjas gehaald. Die heb ik voor de excursies niet per sé nodig, maar het is wel fijn om te hebben hier. Bovendien heb ik hier van tevoren al geld voor opzij gezet, omdat ik hier graag een nieuwe jas wilde kopen.

Vrijdag was een praktijklesdag. We gingen met de hele klas een stuk de berg Stedjeasen op wandelen. Eenmaal op een mooi, vlak en open punt aangekomen hebben we per groepje aan elkaar één skill gepresenteerd die handig kan zijn voor de excursie van komende week. Mijn groepje heeft laten zien hoe je met een stuk zeil een slaapplaats kan maken (jaha dat hebben we komende week nodig, maar ik ga jullie lekker na de excursie pas vertellen wat er precies in de excursie gebeurd is). Het was een beetje een gekke dag, omdat het school was, maar het zo helemaal niet voelde. Iets na drie uur in de middag waren we terug van de wandeling en heb ik op weg terug nog even boodschappen gedaan. Eenmaal thuis heb ik mij snel omgekleed in sportkleding, want om 17.30 uur begon er weer een volleybaltraining waar ik graag bij wilde zijn. Dat was echt een hele leuke en gezellige training. We hebben gewoon 1,5 uur lang partijtjes gespeeld.

Vandaag heb ik in de ochtend met Lucia (een goede vriendin van mij) gebeld, dat was heel gezellig en fijn. Daarna heb ik uitgebreid boodschappen gedaan met mijn groepje voor de excursie. Dat was weer heel duur, want voor een excursie moet je nou eenmaal veel en goed eten hebben. Van zo goedkoop mogelijk boodschappen doen is dan helaas geen sprake. Dit weekeind staat verder ook in het teken van voorbereiden op de excursie. Ik heb verder niet echt spannende plannen, maar dat is ook wel een keertje fijn moet ik zeggen. Even rustig aan doen.

Nou, dat was hem dan weer voor deze week. Alleen de foto's resten mij nog. Tot volgende week weer allemaal!

Foto's:

23-9:

20220922_12401020220923_132102

1. Carrien Eenhoorn:
    24 september 2022
    Inderdaad de tijd vliegt want er zijn alweer mooie verhalen van jou. Veel plezier net de excursie. Mooi jas trouwens
  2. Tessa:
    2 oktober 2022
    Super leuk om te lezen allemaal Plien vooral je avonturen zoals de gletsjer en het kanoën, geniet van je tijd daar!!!