Hoofdstuk 6: 11-9 t/m 17-9

17 september 2022 - Sogndal, Noorwegen

Hallo allemaal!

Er is weer een week voorbij. Ik moet zeggen dat ik niet de makkelijkste week achter de rug heb. Ik heb hele gave dingen gedaan en daar ga ik jullie van alles over vertellen zometeen. Toch heb ik behoorlijk moeilijke momenten gehad afgelopen week. Je settelen op een nieuwe plek ver weg van huis is zwaar. Ook al is het maar voor een paar maanden. Daar heb ik mee geworsteld de afgelopen week. En daar worstel ik nog steeds mee. Toch vermaak ik mij hier wel en probeer een balans te vinden tussen dingen doen voor mezelf en dingen doen met klasgenoten. Nu, laten we het hebben over mijn week, want dat was me er wel weer eentje hoor!

Zondag was het nog stralend weer: de zon scheen en het was 20 graden buiten. Ik had echter wel in de weersvooruitzichten gezien dat het waarschijnlijk de laatste zomerse dag zou zijn. Daar wilde ik dus zeker van genieten. Ik heb die dag lekker beachvolleybal gespeeld met een groep klasgenoten en daarna ben ik nog in mijn eentje naar en langs de fjord gelopen. Dat blijft iets heel onwerkelijks, het is zo mooi en zo anders dan in Nederland!

Maandag was het weer inderdaad omgeslagen: 13 graden en eigenlijk de hele dag door regen. Er stond wel een les op het programma voor die dag. Dus ik moest op 10 uur op school zijn. De les ging over risk management. Best interessant moet ik zeggen. Het ging erover dat er twee soorten risico's zijn: echte risico's en mentale risico's. Die laatste categorie zijn dingen die niet echt riskant zijn, maar die dat wel lijken en daarom ook wel zo voelen voor mensen. Om twaalf uur was de les afgelopen en dacht iedereen dat we klaar zouden zijn. Dat was echter niet het geval: de docent wilde nog de excursie van deze week met ons bespreken en plannen. Dus moesten we nog een uur op school blijven en daarna nog de extra spullen ophalen bij de equipment shed. Deze spullen waren: een klimtuigje, een helm, een pikhouweel en ijzers onder voor onder schoenen. We hadden dit allemaal nodig, waaaant...

Op dinsdag vertrokken wij voor een drie daagse excursie naar Jostedalen. Daar zouden wij drie dagen lang de grootste gletsjer van Europa gaan bekijken. Helaas kregen we in de bus op weg naar de gletsjer slecht nieuws: het was dinsdag enorm aan het regenen en dat maakte het te gevaarlijk om die dag de gletsjer op te gaan. Het zou te glad zijn én er was kans op vallende rotsen. Ik was natuurlijk blij dat de docenten zo verantwoordelijk waren en daardoor voelde ik mij veilig. Maar ik was ook teleurgesteld: het snoepte wel een hele dag van de excursie af en laten we eerlijk zijn: de excursies zijn wel de belangrijkste reden dat ik dit programma heb gekozen. In plaats van de gletsjer op zijn we dinsdag naar een bezoekerscentrum over de natuurgebieden en de gletsjers in de omgeving te gaan. Daar kregen we eerst een les van een medewerker van het centrum, daarna kregen we ook een korte film te zien over de omgeving. Het was best interessant allemaal, maar er werden veel getallen en details genoemd. Daardoor kon ik het niet heel goed volgen helaas. Na de les en de film was er lunchpauze en kregen we daarna tijd om door het museumgedeelte van het bezoekerscentrum te lopen. Dat was heel interessant moet ik zeggen. Allemaal informatie over de omgeving in het verleden en over het ontstaan en groeien en krimpen van gletsjers. Ik heb daar ook nog een mooie broche met de Nederlandse en Noorse vlag gekocht. Na ons bezoek aan het bezoekerscentrum zijn we door het bos naar het kamp gewandeld. Dat was best een mooie wandeling en maar drie kilometer dus ook goed te doen. De camping lag weer op een prachtige plek: aan een beek en tussen de bergen. We sliepen in hutten en we hadden toiletgebouwen en een keuken. Alles wat we nodig hadden en meer dus. Er was zelfs een supermarkt en een restaurant in de buurt. Die avond hadden we nog een korte les over het leggen van knopen en het aandoen van de ijzers en het klimtuigje. Dat zou ons de volgende dag weer tijd schelen.

Gelukkig was de volgende dag het weer goed genoeg! Op woensdagochtend werden we met de bus zo dicht mogelijk bij de gletsjer gebracht. Dat was minder dichtbij dan ik dacht: we moesten nog meer dan een uur wandelen voor we aankwamen. Dat was heel warm, want iedereen had thermokleding aan voor op de gletsjer. Maar ik vind wandelen echt heel fijn om te doen dus het maakte mij niet zoveel uit. Bij de gletsjer aangekomen hebben we eerst gelunched. Daarna werden we in groepen verdeeld en moesten alle spullen aangedaan worden. Het grote moment was daar: ik zette mijn eerste stappen op de gletsjer! Het eerste uur hebben we technieken voor het lopen geoefend en werd ons uitgelegd hoe we gevaarlijke plekken konden herkennen. Ook mochten wij allemaal een ijsschroef in de gletsjer draaien en voelen hoe stevig dat was. Daarna hebben we een poos de gletsjer op gewandeld. Ik kreeg de techniek steeds meer onder controle, dus het werd ook makkelijker. Na een uur moesten we weer omkeren, want we moesten natuurlijk ook weer terug: de gletsjer af en wandelen terug naar de bus. Eenmaal terug in het kamp heb ik mij even omgekleed en ben daarna met een grote groep klasgenoten naar het restaurant gegaan om te eten. Dat was heel lekker en gezellig!

Donderdag ging de wekker vrij op tijd, want we zouden opnieuw met de bus naar de gletsjer worden gebracht. De bus zou om 9.45 uur vertrekken en daarvoor moesten alle spullen zijn ingepakt en moesten de hutten zijn schoongemaakt. Ook vandaag moesten we weer dezelfde wandeling maken naar de gletsjer. Eenmaal bij de gletsjer zijn we meteen de gletsjer op gegaan, want we hadden niet heel veel tijd die dag. We zijn eerst met de hele groep een klein stukje de gletsjer op gelopen. Daar hebben we een hele poos verbleven. We hebben daar les gekregen over het redden van mensen op een gletsjer en we konden ijsklimmen: een soort ijsmuur opklimmen terwijl je gezekerd bent en met behulp van pikhouwelen. Ik vond dat nogal eng, maar ik heb het wel gedaan. Al kwam ik niet helemaal tot aan de top. Toch kreeg ik het na ruim een uur niet te veel doen nogal koud. Gelukkig werd er toen voorgesteld om twee kleinere groepen te maken die met een gids nog een uurtje over de gletsjer gingen wandelen. Dat heb ik toen gedaan. Een goede keuze, want daar werd ik weer warm van. Na het uurtje wandelen zijn we weer van de gletsjer afgegaan en teruggewandeld naar de bus. De bus bracht ons terug naar Sogndal, waar we onze geleende spullen schoonmaakten en inleverden en vervolgens een laatste afsluiting van de excursie deden samen. De busrit terug was trouwens ook heel mooi, prachtige uitzichten weer. 'S avonds was er bij een klasgenoot een after party om de excursie op een leuke manier af te sluiten. Dat was ook echt heel leuk! En het werd ook een beetje laat...

Gisteren was ik vrij. Ik heb niet veel gedaan. Ik heb een was gedraaid en een overzicht gemaakt voor de komende weken. Daarna heb ik samen met een vriendin van een van mijn Noorse huisgenootjes door Sogndal gewandeld. Mijn huisgenootje moest namelijk naar school en die vriendin verveelde zich een beetje. Het was een gezellige wandeling. Eenmaal thuis heb ik even aan een opdracht voor school gewerkt en ben ik daarna naar een training boogschieten gegaan. Helaas kwam de trainer echter niet opdagen en keerde ik onverrichter zaken terug naar huis. 'S avonds heb ik nog een too-good-to-go bag opgehaald en uitgebreid met mama en Bennie gebeld.

Vandaag heb ik ook niet veel plannen. Ik ga zo met mijn Noorse huisgenootje en haar vriendin shoppen en dan zien we wel weer. Tot volgende week weer allemaal!

Foto's:

11-9: