Hoofdstuk 5: 4-9 t/m 10-9

10 september 2022 - Sogndal, Noorwegen

Hallo allemaal!

Een wat korter verhaal dit keer, want afgelopen week was de eerste gewone lesweek hier. Ik heb geen spannende avonturen in de wildernis beleeft dus. Het is vandaag wel een bijzondere dag: ik ben vandaag precies een maand geleden aangekomen in Sogndal. Precies een maand geleden werd ik voor het eerst wakker in Noorwegen (in het hotel in Oslo, dat nog wel). Het is gek te bedenken dat er al een maand voorbij is gegaan. Een maand klinkt als best een lange tijd, maar het voelt net zo goed als gisteren dat ik nog op vakantie was met mama in Drenthe. Toch is het ook gek dat het pás een maand is. Ik ben hier vier maanden en ik heb er nu dus ongeveer een kwart van die tijd op zitten. Dat betekent dat ik nog drie keer deze tijd hier zal zijn. Er is in deze ene maand al net zo veel gebeurd als ik normaal in een half jaar meemaak. Ik heb vandaag dan ook een heel dubbel gevoel. Bovendien: het is zaterdag en een hele gewone dag hier.

Nu goed, genoeg gepraat over die gevoelens van mij, laten we het over mijn week hebben. Zondag 4 september heb ik met Emma een wandeling gemaakt tussen de middag. Emma was die week niet op de kanotrip meegegaan, maar met de mountain hike excursie. Ik was erg benieuwd naar haar avonturen en verhalen en zij wilde ook graag meer over mijn week horen. Dus zijn we samen van mijn huis naar de fjord gelopen en hebben we daar langs het water gelopen tot we niet meer verder konden. Toen zijn we omgedraaid en weer terug gewandeld naar huis. Het was heel gezellig en heel relaxed. Het was nog steeds stralend weer dus ik kon gewoon een korte broek aan! Na de wandeling heb ik een appel kaneel cake gemaakt thuis, want daar had ik nou eenmaal zin in. Hij was goed gelukt moet ik zeggen.

Maandag 5 september was een schooldag. Ook voor iedereen thuis. De eerste schooldag voor mama, papa en mijn broertjes en zusje. Ik hoefde pas later op te staan, maar ik heb een wekker gezet om iedereen even succes te wensen op deze eerste dag. Daarna heb ik wel lekker nog even een uurtje doorgeslapen, hihi. Ik had maandag één les van 2 uur. Deze les stond in het teken van reflecteren op de excursie in de week ervoor. Hoe heeft iedereen dat ervaren? Wat zijn de verschillende verhalen van de verschillende excursies? Welke inzichten met betrekking tot de relatie tussen natuur en cultuur hebben we gezien tijdens de excursie? Na reflecteren met de hele groep en daarna nog in kleinere groepjes was de lesdag alweer voorbij. Toch was ik nog niet klaar met school: er moesten boodschappen gedaan worden, want dinsdag was de International Day en ik zou samen met een groep Nederland representeren. De afspraak was dat Jenny (een klasgenootje) en ik hutspot zouden maken en dat ik een slinger zou maken van boerenzakdoeken. Die zakdoeken had ik meegenomen vanuit Nederland. Na het boodschappen doen hebben Jenny en ik alvast alle ingrediënten voor de hutspot gesneden, zodat het de volgende ochtend niet zo heel veel werk meer zou zijn om het te bereiden. 'S avonds zou ik met een klasgenootje naar de turntraining van de studentenvereniging gaan, maar die werd op het laatste moment afgeblazen, dus ben ik gaan hardlopen naar en langs de fjord. Daar heb ik een korte meditatie gedaan en daarna heb ik mijn hardloopronde afgemaakt door ook terug naar huis te rennen.

Dinsdag was het International Day. De verschillende landen werden vertegenwoordigd door de exchange students uit de desbetreffende landen. Het was een soort markt voor de Noorse studenten. Het begon om 12 uur, dus was ik om 10 uur bij Jenny om de hutspot af te maken. We wilden het immers proberen warm te serveren. De slinger had ik ook af. De International Day was een enorm succes, het was echt dringen voor de kraampjes en binnen een half uur was al het eten op. Achteraf was er nog gratis pizza en taart voor ons en we kregen een gratis drinkfles als bedankje voor het helpen. Dat was ook heel leuk. Ik vraag mij wel nog steeds af wat het doel van de dag was, want naar mijn idee hebben de Noorse studenten er niet bijzonder veel van geleerd, behalve dat ze gratis konden lunchen die dag. Na de International Day was ik heel erg moe en ben ik thuis gaan uitrusten.

Woensdag 7 september was ik vrij. Ik heb de ochtend gebruikt om in de boeken te lezen die bij deze minor horen. Voor de lunch ben ik naar het strand bij de fjord gegaan, want daar had ik met een paar klasgenootjes afgesproken. Het was heel mooi weer en we moesten samen een opdracht maken: drie punten kiezen die volgens ons de grootste invloed hebben gehad op hoe Friluftsliv tegenwoordig wordt gezien. De opdracht hadden we snel af, maar Mellanie en ik besloten om nog een paar uur te blijven zitten en te relaxen daar. Ik had mijn leesboek bij mij en die heb ik daar uitgelezen. Tegen het einde van de middag ben ik weer naar huis gelopen en heb ik gegeten. Best op tijd, want 's avonds had ik eerst volleybaltraining en daarna was er nog een uur om te badmintonnen en tafeltennissen waar ik graag heen wilde. Het was allebei heel leuk, al was ik bij de volleybaltraining de enige buitenlander. Er werd dus eigenlijk alleen maar Noors gesproken. Wel heel grappig hoor, met allemaal Noren volleyballen.

Donderdag was een langere schooldag. En dan bedoel ik langere, want van 10.15 uur tot 14.00 uur is nog steeds niet echt lang vind ik. Het was wel echt een heel interessante lesdag. Eerst hebben we met zijn allen een tijdlijn gemaakt met daarop alle belangrijke personen en gebeurtenissen die hebben bijgedragen aan de hedendaagse kijk op Friluftsliv. Daarna hebben we een hoorcollege gehad over "deep ecology", gevolgd door onze eerste opdracht voor een beoordeling: een eigen interpretatie van de acht punten van deep ecology schrijven. Ik moet mij er wel nog verder in verdiepen, want het is mij nog steeds niet helemaal duidelijk wat dit nou precies inhoudt, haha! Na school heb ik even uitgerust thuis. Om 17 uur ben ik met een groep klasgenoten naar een pre-party en daarna naar een pubquiz gegaan. Dat was heel gezellig, de quiz had dit keer genoeg vragen die ook voor internationale studenten leuk waren. Rond half elf werd iedereen om mij heen echter iets té dronken om als nuchter persoon nog echt plezier te hebben, dus ben ik met Isolde samen naar huis gegaan.

Gisteren was ik ook vrij. 'S ochtends heb ik met een groep klasgenoten trivia pursuit gespeeld over het thema: Harry Potter. Daar ken ik heel veel van en ik had dus ook bijna gewonnen. Daarna heb ik mezelf een "cheat day" toegestaan: lekker de hele dag niets anders doen dan filmpjes kijken op mijn telefoon en eten wat en wanneer ik maar wilde. Heel relaxed. S' avonds ben ik met dezelfde groep klasgenoten wel nog weer samengekomen om wat Kahoot! quizzes te spelen. Dat was ook erg gezellig!

Vandaag gebeurt er dus niet zo veel bijzonders, ik heb boodschappen gedaan en ik heb een to-do lijstje om af te werken. Misschien ga ik zo nog even op de koffie bij wat klasgenoten, maar dat is dan ook wel alles. Dat vind ik echter niet erg, want dinsdag staat de volgende excursie alweer op het programma en zo'n weekje rustig aan doen kan geen kwaad denk ik zo.