Hoofdstuk 3- 20-8 t/m 26-8

26 augustus 2022 - Sogndal, Noorwegen

Hallo allemaal!

Ik kan bijna niet geloven dat er alweer een week voorbij is! De tijd lijkt steeds sneller te gaan hier.

In het weekeind (zaterdag en zondag dus) heb ik niet zo heel veel gedaan. Zaterdagavond ben ik nog even met Fu Yi en Emma (twee klasgenootjes) naar een café geweest in de haven. We hebben daar wat gedronken en een spelletje gespeeld. Zondag heb ik samen met mijn tentgroepje voor de introductie excursie gekookt. We hebben curry en pannenkoeken gemaakt die we tijdens de excursie konden opwarmen. Daarna heb ik mijn tas ingepakt voor de excursie. Dat was een grote rommel, maar het is uiteindelijk natuurlijk wel gelukt!

En maandag was het dan zover! De eerste excursie van het semester begon! Om 9.15 uur moesten we verzamelen bij de opslagplaats waar alle tenten e.d. liggen. Daar hebben we per groepje een tent gekregen (geleend eigenlijk) en we zijn met zijn allen naar de bus gelopen. We moesten 1,5 uur rijden met de bus en toen kwamen we aan op de plek waar we ons basiskamp voor de drie dagen zouden opzetten. Het was daar wel veel kouder dan in Sogndal zelf! We zaten vlakbij een gletsjer dus daar kwam een hoop koude lucht vandaan. 'S nachts koelde het zelfs af tot 5 graden! Maandag hebben we niet heel veel ondernomen. We hebben de tenten opgezet en "ingericht" (onze luchtbedden en slaapzakken erin dus). Daarna zijn we een klein stukje van het kamp weggelopen en hebben we een les kaartlezen met en zonder kopmas en een les eerste hulp gekregen van de docenten. Dat was wel heel interessant, maar ook behoorlijk confronterend. We gaan echt wel dingen doen de komende periode waarbij veel mis kan gaan. Maar ja, dat wist ik eigenlijk van tevoren ook al wel. 'S avonds hebben we gekookt en ook een toetje gemaakt. Er was namelijk een toetjeswedstrijd. Mijn groepje heeft "friluftsliv pancake pie" gemaakt. Zes pannenkoeken op elkaar gestapeld met vanillesaus, pas geplukte bosbessen, suiker en chocolade tussen iedere pannenkoek. Het was heel lekker, al zeg ik het zelf! Helaas ging de prijs niet naar ons groepje, maar naar een groepje die zelf pudding hadden gemaakt. Wel verdiend dus!

Dinsdagochtend begon de dag met het maken van ontbijt. Warme pap met suiker, kaneel en verse bosbessen. Ik vond het NIET lekker! Het was wel heel voedzaam en warm, maar de textuur stond mij helemaal niet aan. Na het ontbijt zijn we in twee groepen (per groep 1 docent) op hike vertrokken. We zijn naar de gletsjer gelopen en weer terug. Dat is ongeveer 14 kilometer. Tussendoor waren er heel regelmatig pauzes waarin de docent uitleg gaf over wat wij nou eigenlijk zagen in de omgeving en verhalen uit de geschiedenis over het dal waarin wij ons bevonden. Heel leerzaam. Het ene verhaal (een uitleg over de werking van gletsjers) vond ik wel interessanter dan het andere (uitleg over de samenstelling van de stenen). Na ongeveer 3,5 uur arriveerden wij bij de gletsjer. Mijn god, wat was dat een bijzondere aanblik! Zoiets had ik natuurlijk nog nooit gezien. Er was geen pad vanaf de berg naar beneden naar de gletsjer, maar ik ben (samen met nog een aantal anderen) over de rotsen tóch naar beneden geklommen en ik heb zelfs een klein stukje over de gletsjer gelopen! Ik kan nog steeds niet geloven dat ik dat echt heb gedaan! Na ongeveer 2 uur zijn we weer naar boven geklommen en begonnen aan de weg terug naar het kamp. Onderweg zijn we nog één keer een uur gestopt voor een tweede les in eerste hulp. Het is echt heel gek, maar ook heel prettig om op zo'n manier buiten les te krijgen. Mijn docent noemt het "situational learning": hij loopt met ons in die vallei en ziet een plek waar makkelijk een ongeluk kan gebeuren. Daar (op een veilige afstand natuurlijk) roept hij ons bij zich en geeft hij een eerste hulp les. Het is de bedoeling dat wij deze manier van lesgeven en leren ook zelf gaan leren toepassen de komende maanden. We waren pas met etenstijd weer terug in het kamp. Dus werd er weer gekookt en afgewassen. Daarna werden er spelletjes gespeeld en werd er een kampvuur gemaakt. We hebben van de docenten een nieuw spel geleerd. Hierbij hebben we een stuk hout met een scherpe punt. Je gaat met een groepje in een kring staan en je gooit het stuk hout met de punt naar beneden voor de voeten van de persoon naast jou. Als het hout rechtop blijft staan, dan moet jouw medespeler zijn voet naar die plek verplaatsen. Echt een grappig spelletje wel.

En toen was het alweer woensdag en gingen we terug naar Sogndal. Eerst ontbijten en nóg meer les over kaartlezen en eerste hulp. Daarna hebben we alles ingepakt en de tenten afgebroken. In recordtijd, want het begon een beetje te regenen en wij wilden natuurlijk de tenten niet nat inpakken. Om 15.30 uur waren we terug in Sogndal. Ik was helemaal kapot, maar moest natuurlijk eerst de boel uitpakken, schoonmaken en de was doen. Én mama en opa bellen natuurlijk! 'S avonds ben ik met een hele groep klasgenoten uit eten gegaan bij de pizzeria. Dat hadden we wel verdiend na deze drie dagen!

Gisteren ging de wekker alweer lekker op tijd, want ja het is niet alleen maar lol maken hier. Ik had gewoon weer een dag les op school. In deze twee lessen zijn we eerst ingegaan op de technische kant van het kaartlezen en hebben we geleerd hoe we met behulp van internet zelf een kaart kunnen maken en printen. Daarna zijn we in groepen uiteen gegaan om de volgende excursie alweer te plannen. Deze begint maandag en zal vijf dagen duren. Eén groep gaat zee kajakken, één groep gaat mountain hiken en de laatste groep gaat kanoën. Ik zit in die laatste groep. Het plannen ging op zich wel goed, maar een beetje wrijving in de groep is op dit punt in het proces van groepsvorming (stormingsfase, voor de mensen die weten wat dat inhoudt) is niet gek. Dat was er dan ook wel. De rest van de dag heb ik gebruikt om een overzicht te maken van alles wat ik tot nu toe weet over komende tijd. 'S avonds ben ik uit geweest (jawel mensen, echt waar!) bij de lokale studentenvereniging. Het was heel gezellig!

Vandaag was ik vrij, dus ik heb eerst boodschappen gedaan voor komende week. Daarna ben ik gaan shoppen met Emma. Ik heb een leuke broek en vest gekocht en een Engelse versie van het eerste Harry Potter boek, maar dan met prachtige prenten erbij in. Daar ben ik echt heeeel blij mee! Vanavond heb ik met ongeveer 20 mensen van mijn klas (we zijn in totaal met 37) pizza's gemaakt en gegeten. Dat was heel leuk en gezellig.

Nou, dat was het denk ik wel. Jullie zijn weer helemaal up-to-date nu. Tot volgende week!

Foto's:

21-8:

20220820_211524

22-8:

IMG-20220824-WA003320220822_12395120220822_18164520220822_19292620220822_205526

23-8:

20220823_08585420220823_115859IMG-20220824-WA000220220823_13303520220823_140205IMG-20220826-WA000720220823_13472620220823_15583720220823_194035

24-8:

IMG-20220824-WA0114IMG-20220824-WA0039

26-8:

IMG-20220824-WA0039

1. J Schrijver:
    27 augustus 2022
    Lieve schat💕 geweldig wat jij allemaal meemaakt en waar wij weer van kunnen genieten!
  2. Mark-Jan De Haan:
    28 augustus 2022
    Fijn om te zien dat het goed met je gaat.
    Ik snap dat de docenten hopen dat jullie de lessen ook in praktijk gaan brengen, maar met EHBO hoop ik dat toch niet!🥴
    Veel liefs van ons allemaal hier😘