Hoofdstuk 2- 13-8 t/m 19-8

19 augustus 2022 - Sogndal, Noorwegen

Hoi allemaal!

Het is nu precies een week geleden dat ik jullie voor het laatst op de hoogte heb gebracht. Ondertussen is er wel alweer heel veel gebeurd. De reden dat ik niet eerder al iets heb geschreven heeft ook meteen een niet zo leuke reden: sinds ik hier aankwam had ik eigenlijk heel erg heimwee. Zondag bereikte dat zijn hoogtepunt en ik zat er echt even heel erg doorheen. Ik dacht er ook even serieus over na om naar huis te gaan. Gelukkig verdween dit gevoel gedurende deze week steeds meer en gaat het nu weer veel beter met mij. Ik heb het hier weer heel erg naar mijn zin en ik ga jullie weer een heleboel leuks vertellen!

Vrijdagavond heb ik een berichtje in de groepsapp van mijn klas gestuurd met de vraag of er mensen mee zouden willen om zaterdag een wandeling te gaan maken. Daar kreeg ik heeel veel reactie op en dus kwam ik zaterdag bij een prachtig kerkje hier in de buurt met een groep van 14 klasgenoten bij elkaar voor een wandeling van ongeveer 7 kilometer. Dat was me toch even zwaar! Het bleek de steilste wandeling van Sogndal te zijn die zelfs de Noorse studenten heel zwaar vinden. Dat wist ik toen echter nog niet en ik maakte mij wel zorgen over hoe zwaar ik het vond. Toch heb ik er ook echt van genoten. De natuur en uitzichten zijn hier prachtig! De wandeling duurde ongeveer drie uur. We zijn de de berg stadjaesen opgelopen en weer terug. Het was natuurlijk ook heel fijn om een aantal klasgenoten te leren kennen.

Zondag stond er weinig op het programma. Het was de laatste dag voor school begon en iedereen genoot nog even van de rust. Ik heb veel met Sabine en Isolde buiten gezeten in het zonnetje. S' avonds echter arriveerde mijn kamergenootje. Ze heet Christina, is 26 en Duits. In het begin was het even zoeken naar overeenkomsten, maar inmiddels hebben we elkaar al aardig leren kennen en ik vind haar erg aardig! Verder heb ik zondagavond nog beachvolleybal gespeeld met wat klasgenoten (er zijn een aantal beachvolleybalvelden op de campus).

En toen was het maandag en begon school! Maandag was een introductiedag en de start van de "Fadderveka". De "Fadderveka" zijn net zoiets als de introductieweken van Nederlandse hogescholen en universiteiten. We hebben buddy's toegewezen gekregen die ons afgelopen en komende week helpen en activiteiten met ons doen. Zij hebben ons maandag een rondleiding over de campus gegeven. Dat is mij toch groot! Het voelt nogal Amerikaans allemaal. Het is echt een campus met meerdere schoolgebouwen, een binnen- en buiten voetbalstadion, een klimmuur, gym, sportvelden en -hallen en nog veel meer.

Maandagmiddag was er een markt van de studentenorganisaties. Bij elk kraampje was er uitleg over een bepaalde studentenorganisatie. Na deze markt heb ik mij bij één van deze organisaties aangesloten: studentspretten. Bij deze organisatie kan je allerlei verschillende sporten doen. Van volleybal tot boogschieten. Ik twijfel er verder ook over om mij aan te melden bij de buitensportorganisatie Lukarlaget. S'avonds kwamen een aantal klasgenoten en de buddies samen op een veld bij de campus met wat drankjes en hapjes. Daar heb ik het product Snoez (zo zeg je het, ik weet niet precies hoe je het spelt) leren kennen. Dit is een vervanging voor roken en het is in Scandinavië erg populair. Het zijn zakjes nicotinepoeder die men onder de bovenlip vastklemt. Het is minder slecht voor je longen is de uitleg hier, maar ik denk toch dat het nog altijd niet erg gezond voor je kan zijn.

Dinsdagochtend ben ik s'ochtends eerst gaan boulderen (klimmen op een lagere muur en zonder dat je vastzit) samen met Fu Yi. Fu Yi is een van mijn vrienden hier. Ze komt ook uit Nederland en is een hele gezellige meid. Het klimmen was dan ook heel leuk! Na het klimmen hadden we een aantal uur les. Het was een les waarin we alleen maar uitleg kregen over inloggen in het systeem en dergelijken. Na school ben ik even bijgekomen thuis. S'avonds laat (23.30) uur ben ik met Fu Yi nog een too-good-to-go bag gaan ophalen. In zo'n tas zitten dingen die winkels na sluitingstijd eigenlijk moeten weggooien. Voor 4 euro kan je die kopen en ophalen. In mijn tas zaten echt heeel veel broodjes! Daar kan ik nog 2 weken van lunchen! Het is wel een latertje, maar het is hier wel echt een uitkomst. Alles is hier immers erg duur.

Woensdag had ik van 10 tot 17 uur les op school. Voor het eerst hebben we ook inhoudelijk les gehad. Het ging over de fasen van groepsvorming, erg interessant. Na school ben ik met een groep klasgenoten naar een klimactiviteit gegaan bij de klimmuur op de campus. S'avonds was er een barbeque aan het water met de buddies. Er waren weer veel klasgenoten en het was erg gezellig. Ik heb zelfs gezwommen in de fjord! Dat was echt heel koud, maar ook heel gaaf. Tegen 22 uur ben ik naar huis gegaan en vrij snel daarna naar bed gegaan.

De volgende ochtend (donderdag dus) werd ik wakker en vond ik op mijn telefoon allemaal berichtjes van mensen die het Noorderlicht hadden gezien!!! Daar baalde ik nou nog eens van zeg! Ik had het gemist! Toen ik mij over deze teleurstelling had heen gezet ben ik naar school gegaan. Daar hadden we een korte bijeenkomst waarin de klas werd opgedeeld in de groepen waarin we over 2 weken op keuze-excursie gaan. Ik ben bij mijn eerste keuze ingedeeld. Wat dit is, houd ik nog even een verrassing. Na deze bijeenkomst begon er een scavenger hunt door heel Sogndal. Met een team van 9 klasgenoten en een buddie ben ik van punt naar punt gelopen. Bij ieder punt was er een activiteit waarbij punten te verdienen vielen. Het was heel leuk en gezellig, maar we deden het nogal rustig aan en waren niet erg fanatiek. Toch hoorden we die avond dat we tweede zijn geworden! We hebben daarmee een gratis lunch in de kantine gewonnen voor ons allemaal.

Dinsdagavond ben ik met Fu Yi en Isolde uit eten geweest naar de pizzaria. Daarna zijn we bergop naar de rand van Sogndal gelopen en hebben ons daar in een weiland gesetteld. We zijn daar blijven zitten tot 1.30 uur 'snachts. We waren vastbesloten het Noorderlicht niet nog eens te missen! Gedurende de avond kwamen er nog wat klasgenoten bij zitten en het werd weer erg gezellig. Helaas was de lange zit buiten wel tevergeefs. Het Noorderlicht kwam niet. Daar zal ik nog even op moeten wachten helaas.

Vanochtend ben ik (nogal moe) samengekomen met mijn groepje (3 meiden die ik nog niet goed ken) samengekomen om de excursie van komende week voor te bereiden. Maandag vertrekken we voor drie dagen naar een vallei in de buurt om te oefenen met het opzetten van de tenten en het testen van al onze kleding en spullen. ik ben samen met deze 3 meiden ingedeeld in een tent en moeten dus samen koken en eten meenemen. Na deze bespreking moest ik alweer naar school voor een sportmiddag. Dat waren allerlei sportspelletjes. Erg leuk! Aansluitend was er een barbeque met gratis eten en een beachvolleybaltoernooi. Rond 17 uur was ik zo moe dat ik eerder ben weggegaan bij het volleyballen en thuis tijd voor mezelf ben gaan nemen (al heb ik in deze tijd tot nu toe alleen nog maar dingen geregeld, zoals de was). Vanavond staat lekker een rustigr filmavond met wat meiden op het programma.

Zo nu zijn jullie weer op de hoogte! Ik hoop dat het verhaal niet té lang is. Als dat wel zo is of je hebt een vraag/tip: app mij dan vooral of laat een reactie achter!

-Plien

Foto's donderdag:

20220818_193513IMG-20220818-WA002520220818_235856

1. Anneliese Brussaard:
    19 augustus 2022
    Ik ben zo verschrikkelijk trots op je meis!
    Xxx Mama
  2. Fokke:
    20 augustus 2022
    Leuk om te lezen Plien! En zo goed dat je de heimwee overwonnen hebt.
  3. Martijn:
    21 augustus 2022
    Goed verhaal Plien, heel tof. Die snoez is gewoon pruimtabak, wellicht nog smeriger dan roken. Je gaat echt gruwelijk van uit je muil stinken en het bijt je onderlip en tandvlees weg. En je moet regelmatig overtollig speeksel kwijt, die rochels zijn ook heel charmant (en doen het erg goed op wit tapijt).
  4. Annet Pasman:
    27 augustus 2022
    Plien was supergoed van jou dat je door hebt gezet. Het ziet er fantastisch uit en mooie avonturen. Blijven genieten.