Hoofdstuk 11: 16-10 t/m 22-10

22 oktober 2022 - Sogndal, Noorwegen

Hallo allemaal! Daar was ik weer. Er is niet zoveel te vertellen deze week. Ik had een lesweek op school en verschillende huiswerkopdrachten met deadlines die binnenkort zijn, dus daar ging ook veel tijd in zitten deze week. Maar deze weken horen er ook bij natuurlijk, het kan niet alleen maar de hele tijd feest zijn, haha!

Op zondag heb ik voornamelijk gewerkt aan één van de drie opdrachten die deze weken gedaan moeten worden voor school. Ik vind het wel belangrijk om iedere dag even buiten te komen, dus heb ik mijn vaste wandeling langs de fjord gemaakt. Dat blijft een hele mooie wandeling, hoe vaak ik hem ook loop. Verder heb ik deze zondag nog gebeld met mijn oma en een was gedraaid.

Op maandag ben ik 's ochtends eerst met Isolde (een vriendin) warme chocolademelk gaan drinken in het studentencafé of de campus. De prijzen daar zijn verhoudingsgewijs erg goed en de chocolademelk is erg lekker daar, dus vandaar het idee. Het was heel gezellig en lekker warm zo 's ochtends. Na de warme chocolademelk begon de les van die dag. Het was een interessante les over modellen die gebruikt kunnen worden om een excursie voor te bereiden. Het was een erg nuttige les, ook voor mijn loopbaan als leerkracht. Al ligt de focus hier meer op entertainment en de vrije- tijdssector dan educatie, maar ik kan daar gelukkig mijn eigen nuttige informatie wel uit filteren. Verder heb ik ook op maandag verder gewerkt aan de schoolopdrachten.

Dinsdag stond opnieuw een les op het programma. Dit keer over de externe factoren die invloed kunnen hebben op het plannen van een excursie of op de uitvoeren van geplande dingen tijdens een excursie. Ik krijg steeds beter een idee over hoe ik een goede, mooie excursie kan organiseren en leiden. En dat is maar goed ook, want één van de huiswerkopdrachten is precies dat: met een groepje een fictieve excursie voorbereiden. Na school heb ik boodschappen gedaan en wat dingen van mijn to-do lijstje afgewerkt. Tegen het einde van de middag ben ik weer naar een training boogschieten geweest. Dat was weer heel leuk, al kan ik niet zeggen dat mijn vaardigheden er nou echt op vooruit gaan.

Woensdag was ik vrij en stond er niet veel op de planning, behalve: werken aan de huiswerkopdrachten. Gelukkig ging dit wel soepel en tegen de middag had ik eindelijk één van de opdrachten af en kon ik die inleveren. Dat was een fijn gevoel. Om mijn dagelijkse dosis frisse lucht binnen te krijgen ben ik ook vandaag weer mijn wandeling langs de fjord gaan maken. Na het wandelen ben ik weer eens aan het bakken geslagen. Dat is iets wat ik hier graag en veel doe. Bovendien had ik NOG STEEDS heel veel appels over van het appels plukken op die boerderij een paar weken geleden en die moesten nu toch echt op. Dus heb ik een hele lading appelflappen gebakken. Die zijn warm zo lekker, al helemaal met de typisch Noorse vanillesaus erbij. 'S avonds heb ik nog een keer (ja, voor de tweede keer die dag) een wandeling langs de fjord gemaakt, nu terwijl het al donker werd. Dat was erg fijn. Ik denk dat ik ontwenningsverschijnselen krijg nu ik weer minder outdoor dingen doe, ik ben helemaal gewend geraakt aan heel veel buiten zijn!

Donderdag was opnieuw een vrije dag, waarin werken aan school centraal stond. Eerst ben ik echter mijn wandeling langs de fjord gaan maken. Dat was extra mooi dit keer, want het had die nacht gevroren en dat deed het nog steeds! Het was dus wel koud, maar alles was wit van de rijp. Een heel nieuw aanzicht dus! Ik wilde erg graag de tweede huiswerkopdracht zo ver mogelijk maken deze dag, dus besloot ik op school te gaan zitten om mij echt helemaal te concentreren op het werken. Het kostte mij ruim drie uur, maar daarna was ik inderdaad bijna helemaal klaar met de opdracht. Ik moest het alleen nog een keer nalezen en hier en daar bijschaven, maar uit ervaring weet ik dat ik dit beter pas een poos later kan doen en eerst mijn gedachten even moet verzetten. Dus ging ik lekker naar huis en heb ik daar de rest van de avond gewoon rustig aan gedaan. Ik heb een douche genomen, maar daar kwam ik erachter dat ik een teek in mijn hals had zitten. Een behoorlijk grote ook nog! Dus schakelde ik de hulp van kamergenootje Christina in om deze indringer te verwijderen, alleen: dit lukte niet helemaal! Een deel van het hoofd bleef zitten in mijn nek en wilde er maar niet uit. Aangezien wij niet goed wisten wat nu te doen, hebben we de huisartsenpost gebeld en om advies gevraagd. Het advies was: houd het in de gaten voor rode kringen, maar het stuk hoofd valt er vanzelf wel een keer uit. En dus heb ik nog steeds een stuk tekenhoofd in mijn nek zitten.

Vrijdag was er wel weer les. Dit keer over het maken van keuzes tijdens het voorbereiden en begeleiden van excursies. Het was een goede les, maar ook wel een beetje verwarrend, omdat er veel modellen werden gebruikt die vervolgens door de docent zelf weer werden ontkracht. Ik moet dus zeker nog even naar de achterliggende literatuur bij deze les kijken. Na school ben ik boodschappen gaan doen, maar ik had heel erg hoofdpijn dus bij thuiskomst ben ik een dutje gaan doen. Uiteindelijk werd ik gewekt door mama die belde. Dat was maar goed ook, want ik moest met 1,5 uur vertrekken naar een klassenfeestje en ik moest mij nog klaarmaken én nog eten. Ik wilde graag iets speciaals met mijn haar doen, dus heb ik gevlochten knotjes gemaakt. Dat vond ik goed gelukt, ik was er erg trots op! Het feestje was bij een klasgenootje thuis en was erg gezellig. Veel domme spelletjes en leuke muziek, meer heb ik niet nodig op een feestje (alhoewel wat alcoholische versnaperingen zo nu en dan ook wel welkom zijn ;p).

Vandaag heb ik de laatste van de drie huiswerkopdrachten gemaakt en de laatste dingen ingeleverd. Dus nu ben ik in principe helemaal klaar met alle deadlines! Ruim op tijd ook nog. Daar ben ik heel blij mee, waaaaant: morgen komen mama en Bennie hier aan!!!! Daar moest (en moet nog steeds) een hoop voor voorbereid worden dus daar had ik nu de rest van de dag en morgen overdag mooi de tijd voor. Eerst ben ik echter naar een "Christmas Fika" geweest. Een "fika" is een typisch Zweedse soort high tea. Ik heb een Zweeds klasgenootje, Emma en zij dit georganiseerd samen met haar zus die bij haar op bezoek was. Het was ook in het teken van kerst om de reden dat de zussen geen kerst met elkaar zullen doorbrengen dit jaar. Ze hadden allemaal heerlijke Zweedse zoetigheden gemaakt en gekocht, dus dat was smullen. Bovendien was een groot deel van de klas er dus dat is altijd gezellig. Na de fika heb ik boodschappen gedaan voor morgen en maandagochtend als mama en Bennie hier net zijn. Morgen zijn de winkels hier namelijk gewoon dicht. Ook de supermarkten. En nu schrijf ik alweer dit blog en zijn jullie weer van alles op de hoogte!

Komende week verwacht ik mijn blog pas zondag of maandag te schrijven, mama en Bennie vertrekken immers pas op zondag weer en ik wil optimaal genieten van mijn tijd met hen hier. Ik kan het niet geloven dat ze nu al op de boot onderweg zijn hier naartoe en dat ik ze morgen weer zie!

Foto's:

22-10:

20221022_150523

1. Carrien Eenhoorn:
    24 oktober 2022
    Veel plezier komende week met mama en bennie
  2. Plien de Haan:
    24 oktober 2022