Hoofdstuk 12: 23-10 t/m 30-10

30 oktober 2022 - Sogndal, Noorwegen

Hallo allemaal! Er is alweer een week voorbij. Dat vind ik dit keer helemaal niet leuk, want dat betekent dat mama en Bennie vanochtend vertrokken zijn. Nu moet ik ze weer een hele poos missen. Ik kijk echter wel terug op een hele mooie, fijne en leuke week met hen. Dus laten we het daar maar gewoon gauw over hebben, voor ik weer te verdrietig wordt.

Zondag was het zover: mama en Bennie zouden aankomen in Sogndal. Wel pas ergens in de avond, dus ik had nog de hele dag om de laatste dingen voor te bereiden. En dus draaide ik een was, pakte ik mijn spullen in en maakte ik mijn deel van mijn kamer schoon. Toen was het lunchtijd en ik kon pas vanaf 16 uur in het huisje dat ik met mama en Bennie gehuurd had voor de week. Dus was het even wachten met een film en wat drinken (ik heb Sing 2 gekeken, goede film hoor!). Om 16 uur ben ik samen met mijn huisgenootje Erica naar het huisje gelopen. Erica was zo aardig mij te helpen met alle spullen, zodat ik niet twee keer op en neer hoefde te lopen. Heel lief, want het is maar tien minuutjes. Het huisje, of beter gezegd, de loft was prachtig! Het was op de bovenverdieping van een boothuisje en dus direct aan de fjord. Het was niet groot, maar alles was er en het uitzicht was er geweldig! Ik heb mijn spullen die in de koelkast moesten uitgepakt en de bedden opgemaakt en zo, zodat alles klaar was als mama en Bennie aankwamen. En vrij snel daarna was dat ook zo! Rond half 7 waren ze er dan eindelijk! Het was heeel erg fijn om ze weer te knuffelen en eindelijk weer bij mij te hebben! Die avond hebben we alleen maar samen hapjes gegeten en gepraat tot laat in de avond. De hapjes had mama ook gedeeltelijk meegenomen uit Nederland dus ik had gewoon Nederlandse kaas en filet americain erbij! Wat had ik dat gemist zeg!

Maandag hebben we eerst uitgebreid ontbeten. Daarna heb ik mama en Bennie een uitgebreide rondleiding door Sogndal gegeven. Eerst zijn we langs de fjord naar de brug gelopen. Daarna zijn we door het centrum gelopen en heb ik verschillende winkels en andere dingen aangewezen die hier onderdeel van mijn leven vormen. Na het centrum zijn we doorgelopen naar school en heb ik hen de campus laten zien. Daar hebben we ook een kopje koffie gedronken en een koekje gegeten in het Saman café. Dat is het café op de campus waar ik zelf ook regelmatig te vinden ben. Na deze pauze zijn we doorgelopen naar mijn huis en heb ik hen laten zien waar ik hier leef. Het was inmiddels ver in de middag, dus zijn we via een andere route weer terug gelopen naar de loft en hebben daar even onze rust genomen. s' Avonds zijn we uit eten gegaan. Dat was heel gezellig en lekker én voor mij ook de eerste keer écht uit eten sinds ik uit Nederland vertrokken. Na het restaurantje zijn we in de loft lekker op de bank gaan hangen en hebben we de eerste twee afleveringen van Beste Zangers gekeken. Daarna zijn we naar bed gegaan.

Dinsdag ging de wekker redelijk bijtijds, want we hadden plannen gemaakt voor die dag. Na een lekker ontbijtje heeft Bennie, Mama en mij afgezet bij een startpunt van een wandeling net buiten Sogndal. Daarna zijn mama en ik samen gaan wandelen, eerst de berg op en daarna via een andere route de berg weer af. Onderweg zijn we regelmatig gestopt voor een korte pauze, lunch en om te genieten van de mooie uitzichten. Bovendien kwamen we langs één van de kampplaatsen waar ik gekampeerd heb tijdens de kano-excursie, dus die heb ik ook aan mama laten zien. Het was een mooie wandeling en het was fijn om dit weer eens met mama te doen, net als thuis. Aan het einde van de wandeling zijn we vanaf het startpunt ook nog naar beneden naar Sogndal gelopen. We hadden nog genoeg energie en dan hoefde Bennie ons niet ook nog weer op te halen. Eenmaal terug in Sogndal zijn mama en ik eerst nog even boodschappen gaan doen en daarna zijn we teruggegaan naar de loft. Daar zijn we lekker de rest van de avond gebleven. We hadden een kant-en-klare visovenschotel gekocht en die hebben we lekker opgegeten. Daarna hebben we opnieuw twee afleveringen van Beste Zangers gekeken en lekker geknuffeld op de bank.

Woensdag ging opnieuw de wekker, want ook vandaag waren er plannen gemaakt. We zijn na het ontbijt naar de auto gelopen (die stond net buiten Sogndal geparkeerd, want daar was het gratis) en zijn dan naar Flam gereden. Ik was daar zoals jullie weten een paar weken geleden ook al geweest en ik vond het daar erg mooi, dus het leek mij ook leuk voor mama en Bennie. We namen daar de trein naar Myrdal en weer terug. Dat was leuk, want dat vond ik toen ik er was ook heel mooi en Bennie kon hier niet lange wandelingen maken, maar zo zag hij ook nog de mooie uitzichten en natuur. Het was weer een mooie treinrit, maar er was wel één kleine tegenvaller: onderweg is er een korte stop bij een machtigmooie waterval. Ik vond dat echt het hoogtepunt van de reis de vorige keer. Er was nu echter helemaal geen waterval te zien! Echt bizar, hij was helemaal weg! Gelukkig vonden mama en Bennie het nog steeds erg leuk en mooi. Eenmaal terug in Flam na de trein was het alweer ruim in de middag. Dus zijn we alleen nog even naar het museum geweest en naar de fjord gelopen. We hoopten ook hier even langs de fjord te kunnen lopen, maar dat was niet echt mogelijk. Dus zijn we na het museum weer naar Sogndal gereden. Die avond zijn we weer uit eten gegaan. Ik had dit keer een erg lekkere biefstuk moet ik zeggen. Het was ook weer heel gezellig en we hadden fijne gesprekken samen. Na het restaurant zijn we naar de loft terug gegaan en hebben we (surprise surprise) twee afleveringen Beste Zangers gekeken. Daarna zijn we vrij snel gaan slapen, want het was een lange dag geweest.

Donderdag hebben we eerst weer even lekker uitgeslapen en in bed gehangen. Daarna hebben we uitgebreid ontbeten. Daarna zijn mama en ik gaan shoppen. Dat was misschien niet een hele speciale activiteit, maar dat was iets wat ik hier ontzettend gemist had en we in Nederland regelmatig samen doen. Dus zo gezegd, zo gedaan. Het was ook heel gezellig en ik heb wat cadeautjes gehaald voor geliefden in Nederland. Die kan ik ze pas geven als ik terug ben, maar zo konden mama en Bennie ze meenemen naar Nederland. Scheelt mij ruimte in mijn bagage straks. Verder heb ik ook wat mooie nieuwe kleren gekocht waar ik heel blij mee ben. We hebben bij een lunchtent in het winkelcentrum een broodje gegeten en lekker moeder-dochter tijd gehad. s' Avonds hebben we pizza gehaald, ook voor kamergenootje Christina en huisgenootje Erica. Mama en Bennie wilden hen graag beter leren kennen, dus hebben we samen de pizza's opgegeten in de loft. Het was wel een beetje gek voor mij om deze twee zo aparte delen van mijn leven samen te zien, maar het was heel gezellig en leuk. Toen Christina en Erica weg waren hebben we (alweer) twee afleveringen Beste Zangers gekeken en lekker op de bank gehangen. Het klinkt misschien saai dat we dit iedere avond deden, maar op die manier kon ik ook zoveel mogelijk met mama knuffelen en zo.

Vrijdag moest ik naar school. Mama en Bennie zijn ondertussen naar een museum en uitzichtpunt bij een gletsjer gegaan die ik hen had aangeraden. Ik had presentaties vrijdag. We hadden een groepsopdracht om een volledige (fictieve) excursie voor te bereiden. Iedere groep had een ander soort excursie dus we hadden verschillende presentaties. Het was een leuke ochtend, want de presentaties waren erg interessant en soms ook echt leuk vormgegeven. Na de presentaties is ook het idee achter de toets van aankomende week uitgelegd. Ik weet nu dus ook beter wat ik daarvan moet verwachten. Toen ik terugkwam van school waren mama en Bennie nog niet thuis dus heb ik even tijd voor mezelf gehad en een filmpje gekeken. Toen mama en Bennie terug waren en mij uitgebreid verslag hadden gedaan van hun avonturen, zijn mama en ik boodschappen gaan doen. s' Avonds hebben we lekker in de loft gegeten. Mama had pastasaus en spaghetti uit Nederland meegenomen dus daar hadden we groenten bij gekocht en dat hebben we maar gemaakt. Het was heel lekker en relaxed. Mama kookte en dat was een fijn gevoel: dat er voor mij gekookt werd terwijl ik een douche nam en mijn pyjama aantrok. Na het eten hebben we één aflevering Beste Zangers gekeken en verder zijn we lekker op tijd naar bed gegaan.

Zaterdag was de laatste hele dag met mama en Bennie hier. Dus hebben we opnieuw lekker uitgebreid ontbeten. Daarna heb ik het grootste deel van mijn spullen alvast ingepakt en hebben mama en ik dat naar mijn huis hier teruggebracht. Verder hebben we toen ook een deel van het afval meegenomen en weggegooid in de containers van mijn studentencomplex. Daarna hebben we een laatste keer boodschappen gedaan. Ik heb ook wat eten dat we in Nederland niet hebben, maar wat ik hier erg lekker vind gekocht om mee te geven naar huis. Dan heb ik daar nog wat van als ik straks weer thuis ben. Terug in de loft hebben we even op de bank gezeten en zijn daarna nog weer naar de auto buiten Sogndal gewandeld. Bennie is daar in de auto gestapt en heeft hem vlakbij de loft neergezet. Mama en ik zijn nog een stuk verder gewandeld en daarna weer terug naar de loft. Het waaide best behoorlijk, wat hier heel ongewoon is, maar wat ik wel heel fijn vond. Even uitwaaien. s' Avonds zijn we een laatste keer uit eten gegaan. Dat was heel lekker en gezellig, maar ik wilde vrij snel weer naar huis, want ik wilde gewoon lekker dichtbij mama op de bank zitten. We hebben dat dan ook gedaan. We hebben de laatste aflevering Beste Zangers gekeken en lekker heel veel geknuffeld voor we naar bed gingen.

Vanochtend ging om 5 uur al de wekker! Om half zes moesten mama en Bennie namelijk vertrekken om vanmiddag op tijd bij de boot te zijn. Het afscheid was heel lastig en ik voel mij nog steeds erg verdrietig. Ik weet echter wel dat dat weer over zal gaan. Ik ben hier vóór mama en Bennie kwamen tien weken geweest. Ik heb er nu nog ongeveer vijf (of meer als ik daar zelf voor kies) te gaan, dus ik weet dat ik dat kan. Bovendien: genoeg te doen, want de toets komt eraan. Toen mama en Bennie vertrokken waren heb ik de loft verder opgeruimd en schoongemaakt en ben ik terug naar huis gegaan. Daar heb ik mijn spullen uitgepakt en ontbeten. Daarna heb ik een was in de wasmachine gedaan en heb ik even lekker op bed uitgerust. Nu schrijf ik de blog. Verder ben ik van plan om zo een bananen-brownie te gaan bakken. Vanmiddag komt Isolde langs om gezellig samen een film te kijken.

Welnu, jullie zijn weer op de hoogte. Oh ja, trouwens, ik heb nieuwe wandelschoenen gekocht dinsdag. Mama stond erop dat ik dat toch maar zou doen. Oke, nu zijn jullie écht op de hoogte. Tot volgende week weer!

Foto's:

23-10:

IMG-20221023-WA0015IMG-20221023-WA0016

24-10:

IMG-20221024-WA0000

IMG-20221023-WA0018

IMG-20221025-WA002120221024_193415

25-10:

20221025_11042020221025_11301920221025_11345820221025_115141IMG-20221025-WA0027IMG-20221025-WA0030IMG-20221025-WA0035

IMG-20221025-WA0029

20221026_175135

26-10:

IMG-20221028-WA0021IMG-20221028-WA002420221026_13283820221026_133044IMG-20221028-WA0022

20221026_184005

27-10:

20221027_192555

28-10:

20221028_11031620221028_13490820221028_201531

29-10:

20221029_191009

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. J Schrijver:
    30 oktober 2022
    Ach lieve schatten! Heerlijk dat jullie het zo fijn hebben gehad! Ik moest echt een beetje huilen toen ik het las! En wat lijk je toch op je mama zeg! Nu even je tanden op elkaar voor de laatste loodjes! Dikke kus van oma Jenny
  2. Anneliese Brussaard:
    30 oktober 2022
    Het was geweldig meis! We hebben enorm genoten. In december knuffelen we weer!
    Nu op de weg terug, naar Mattis. Ook wel fijn om die weer te zien.
  3. Thécla:
    15 november 2022
    Hoi Plien, even je reisblog bijgelezen;-)
    Mooie ervaring daar in Sogndal! Ik durf wel met jou op excursie haha!
    Veel plezier nog en succes met de afronding!
    Groetjessssss