Hoofdstuk 13: 31-10 t/m 5-11

5 november 2022 - Bergen, Noorwegen

Hoi allemaal! Zoals sommigen van jullie misschien al gezien hebben schrijf ik dit keer vanaf een andere locatie dan normaal. Ik ben nu dan ook niet in Sogndal, maar in Bergen. Ik ben een paar dagen met vakantie hier. Daar zal ik jullie later meer over vertellen. Ik houd daarom deze keer de blog wat korter. Gelukkig zal dit niet moeilijk zijn, want ik moet zeggen dat afgelopen week niet bijzonder enerverend was. Al vond ik dat niet erg, na een hele week met mama en Bennie en deze vakantie in het vooruitzicht. Goed, laten we eraan beginnen!

Maandag had ik een vrij drukke schooldag. Eerst had ik twee lesuren met de hoofddocent van deze minor. Dit was een bijeenkomst waarin wij vooral terugkeken op de afgelopen weken, uitwisselden wat onze plannen voor de vakantieweek waren en meer uitgelegd kregen over de weken na de vakantie en de laatste excursie die nog op het programma staat. Er is nog steeds veel niet duidelijk voor mij, maar ik denk dat het nog wel eens drukke weken kunnen worden. Na deze les ben ik thuis gaan lunchen en heb ik boodschappen gedaan. Niet dat ik heel veel nodig had, want mama en Bennie hadden een hoop dingen achtergelaten én meegenomen uit Nederland. Tegen het einde van de middag stond er nóg een les op het programma: toets voorbereiding met één van onze studentbegeleiders. Dit was twee uur van theorie doornemen die we de afgelopen tijd aangeboden hebben gekregen en er was ruimte om eigen vragen te stellen. Ik vond dit wel een fijne les, het maakte de moeilijke dingen uit de theorie net wat duidelijker. Na deze les liep het al tegen de avond, maar ik had nog met een klasgenootje afgesproken. Zij kan heel goed schetsen en zij heeft (in ruil voor zelfgebakken brownie) mijn idee voor een nieuwe tattoo geschetst. Daar ben ik heel blij mee, nu kan ik met deze schets naar een tattoo-shop als ik weer in Nederland ben! s' Avonds in bed heb ik genoten van een heerlijk bakje vla met hagelslag, dat hadden mama en Bennie ook meegenomen uit Nederland. Heerlijk was het! Dat had ik echt gemist!

Dinsdag was er geen school en heb ik thuis uitgebreid opgeruimd en ik ben begonnen met leren voor de toets die donderdag op het programma stond. Toen ik zat te lunchen kreeg ik een mail van school of ik onderweg was naar mijn afspraak. Ik had op dat moment een afspraak met de counselor, maar ik dacht dat dat op woensdag pas was! Dus moest ik heeel gauw naar school rennen. Gelukkig is het maar vijf minuten lopen en de counselor was niet boos.  Na de afspraak ben ik gaan hardlopen langs de fjord, het was heel dreigend weer. Dat zag er heel gaaf uit! 's Avonds heb ik voor mezelf gekookt en lekker relax op de bank gehangen.

Woensdag heb ik ook de hele dag zitten studeren voor de toets die de volgende dag zou zijn. Het is de enige toets die ik hier maak (de rest zijn opdrachten) en ik ben nou eenmaal perfectionistisch dus ik wilde mij goed voorbereiden. Pas tegen het einde van de middag had ik alle theorie doorgenomen en was ik er helemaal klaar voor. Toen ben ik weer gaan hardlopen. Dat begon goed, maar tijdens mijn rondje keek ik even op mijn telefoon (grote fout, nooit doen) en zag ik dat er een mailtje van de huurorganisatie was binnengekomen. In dat mailtje stond dat een jongen uit mijn appartement een klacht tegen mij en Christina had neergelegd. Hij stelde dat wij expres dingen vies en rommelig maakte en zijn spullen stalen. Ook zou hij meerder malen tegen ons gezegd hebben hiermee te stoppen, maar wij zouden niet geluisterd hebben. Ik was in schok! Hier was helemaal niks van waar! Misschien hebben wij zonder het te weten dingen rommelig gemaakt of zoiets, maar daar heeft hij nooit iets over gezegd en stelen?! Dat zou ik natuurlijk nooit doen! Dat was gewoon niet waar. Dus waren Christina en ik de twee uur daarna druk met het schrijven van een reactie op de klacht. We hebben heel gedetailleerd ons verhaal en perspectief gedeeld. Daarna was ik chagrijnig dus ben ik maar een film gaan kijken.

Donderdag was het toetsdag! Om negen uur kwam het toetsdocument online. Het was een thuistoets waar we vanaf dat moment zes uur de tijd voor hadden. Ik had samen met twee Nederlandse vriendinnen een kantoortje op school gereserveerd, zodat we daar de toets konden maken en af en toe konden overleggen. De toets bestond uit twee vragen waar een antwoord op gegeven moest worden, gebaseerd op de vakliteratuur en onze eigen ervaringen van afgelopen excursies. De vragen waren erg open en breed en ik had bijna 3000 woorden nodig om beiden te beantwoorden. Het was een lange dag achter de computer, maar ik was uiteindelijk 1,5 uur van tevoren klaar en ik ben best tevreden over het resultaat. Na de toets heb ik even thuis rondgehangen, maar tegen etenstijd ben ik bij één van de Nederlands vriendinnen langsgegaan. Zij waren boerenkoolstamppot aan het maken en bakten er niets van. Plien to the rescue dus! Ik heb de boerenkoolstamppot uiteindelijk grotendeels gemaakt, maar ik mocht daarna wel gezellig mee-eten. Dat was heel gezellig. Na het eten zijn we naar de wekelijkse pubquiz gegaan, maar het was er erg rustig en ik was al gauw moe. Dus heb ik het niet laat gemaakt. Op donderdag heb ik trouwens nog reactie gekregen op onze reactie op de klacht: het leek persoonlijker dan van tevoren gedacht en we moesten maar eens gaan praten met elkaar. Dat hebben wij nu aan desbetreffende heer voorgesteld, maar vooralsnog negeert meneer ons nog.

Vrijdag was dus mijn eerste vakantiedag. Ik besloot dan ook lekker helemaal niets te doen. Wel even een was draaien en eten koken en zo, maar verder alleen maar rondhangen, Netflixen en lezen. 's Avonds heb ik mijn tas ingepakt voor mijn tripje naar Bergen. Daarna heb ik uitgebreid video gebeld met mama en heb ik Opa nog even gesproken. Daarna ben ik naar bed gegaan, want de wekker zou alweer vroeg gaan.

En inderdaad, vanochtend ging de wekker al om half zes! Ik moest de boot van 7.05 uur halen. Dat was wel even slikken, zo vroeg op, maar het is het waard natuurlijk. Plus: ik kon het eerste uur op de boot toch nog niet van het uitzicht genieten, want het was nog donker. Dus heb ik nog even gedut op de boot. Toen het licht was werd het echt een leuke bootrit: er waren weer veel mooie dingen te zien! Om 12 uur kwam ik aan in Bergen. Ik moest erg nodig plassen en het regent nogal vandaag, dus ben ik snel een restaurantje ingedoken en daar zit ik nu nog steeds. Ik kan pas om 15 uur inchecken in het hotel, dus ik had mooi nog even de tijd om deze blog te schrijven. Tegen de avond komt mijn beste vriendin Noa ook aan vanuit Nederland. Ik kan niet wachten haar weer te zien! Ik heb zin in de komende dagen hier!

Dat was het weer voor deze week, geniet van de foto's en tot volgende week weer!